منظور از طرح سنگ فرش چیست ؟

منظور از طرح سنگ فرش چیست

منظور از طرح سنگ فرش چیست ؟

اگر تا به حال به پارک‌ های اطراف خانه یا فضای حیاط‌ ها توجه کرده باشید، نقش و نگارهایی بر روی زمین در این محیط‌ ها وجود دارد که توجه شما را جلب خواهد کرد. این نقش و نگارها به وسیله سنگ فرش ایجاد می‌شوند. این سنگ فرش‌ ها از اجزای بسیار مهم و اصلی در دکوراسیون فضای باز هستند. به غیر از آنها از مصالح طبیعی و مصنوعی مختلفی در فضاها می‌توانید استفاده کنید. این نوع مصالح، منظور سنگ فرش، در طرح و مدل‌ های مختلفی موجود بوده و قابل استفاده می‌باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد سنگ فرش و طرح‌ های مختلف آن صحبت کنیم و امیدواریم مفید واقع گردد.

سنگ فرش چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی طرح سنگ فرش بپردازیم، بهتر است بدانیم سنگ فرش چیست؟ منظور از سنگ فرش کنار هم قرار دادن سنگ‌ها به شکل‌ های منظم یا نامنظم است، که به فضا و محیط شما جلوه خاصی می‌دهد. از این پوشش در بسیاری از راه‌ های عابر پیاده و کف پوش کردن مکان‌ هایی نظیر حیاط و فضا های باغچه و باغ ویلا و دیگر موارد استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت این نوع سنگ اصولا تولید کننده سنگ فرش آن را یکی از مصالح مقاوم و محکم می‌شناسد. سنگفرش‌ ها نسبت به دیگر کفپوش‌ها نظیر موزاییک، چمن یا آسفالت‌ ها از  زیبایی خاص  و منحصر به فردی برخوردار می‌باشند. حتی در معماری قدیم ایران هم استفاده از این نوع سنگفرش بسیار مورد اهمیت قرار می‌گرفت.

تعریف طرح‌ های سنگ فرش

حال که با مفهوم سنگ فرش، جنس و متریال آشنا شدید، باید بدانید منظور از طرح سنگ فرش‌ ها چیست ؟ طرح سنگ فرش‌ ها مدل و شکل‌ هایی است که با کنار هم قرار گرفتن سنگ‌ها به وجود می‌آیند. اصولا طراحی این سنگ فرش‌ها بسته به محیط و مکانی که قرار است به کار برده شوند، متفاوت هستند. طرح‌ های سنگ فرش‌ها جلوه‌ های زیبایی را به فضا می‌بخشد. به الگویی که مطابق با آن به طراحی سنگ فرش می‌پردازند، طرح سنگ فرش می‌گویند. اصولا طراحی خوب و اصولی در محوطه سازی یا کفپوش ساختمان‌ ها بسیار مورد اهمیت می‌باشد. افراد متخصص در این زمینه با کنار هم قرار دادن سنگ فرش‌هایی که توسط تولید کننده‌ های برتر سنگ فرش تولید می‌گردند، طرح‌ های جذابی را به وجود می‌آورند.

اقسام سنگ فرش‌ها

در این بخش به معرفی اقسام متعدد سنگ فرش‌ها، جدای از کاربری و اندازه حیاط می‌پردازیم و به نام هر یک از بهترین نوع سنگ را اشاره می‌کنیم.

1- سنگ فرش موزاییک

یکی از رایج‌ ترین پوشش‌ هایی که در کف حیاط و ساختمان‌ های مسکونی به کار برده می‌شوند، موزاییک‌ها هستند. موزاییک‌ها از ماندگاری مطلوبی برخوردار می‌باشند، اما این ماندگاری به نحوه اجرای آنها بستگی خواهد داشت. در زمینه‌ های متفاوت نظیر خشک، نیمه خشک و مرطوب نوع موزاییک کاری‌ ها متفاوت خواهد بود.

منظور از طرح سنگ فرش چیست

3- سنگ فرش بتنی

بتن‌ ها به شکل‌ های درجا یا پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به کارگیری آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تولید کنندگان سنگ فرش‌ های بتنی این نوع سنگفرش را طوری ساخته‌اند، که باید حتما اول زیر سازی مناسبی انجام گیرد، سپس سنگفرش‌ها اجرا گردند. سنگفرش‌ های بتنی درجا از پیش ساخته بسیار ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند اما اصولا اجرای آنها بسیار طولانی‌تر می‌باشد.

4- سنگ فرش‌ های آجری

آجرهایی که به صورت مهندسی ساخته شده‌اند به عنوان یکی از مصنوعات از مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی، رطوبت، حرارت، نور خورشید و ضربه‌ های مکانیکی برخوردار می‌باشند. این نوع مصالح به دلیل ویژگی‌ های ساختاری که دارند، با مصالح دیگر به راحتی هماهنگ شده و هیچ محدودیتی در استفاده از این نوع سنگ فرش با دیگر متریال وجود ندارد.

منظور از طرح سنگ فرش چیست

5- سنگ فرش‌ های تراورتن

یکی از سنگ‌ های آهکی سنگ تراورتن است. این نوع سنگ فرش نقش بسیار مهمی در ارتقای زیبا سازی سطح دارد. سنگ فرش تراورتن یک نوع سنگ طبیعی است که مقاومت بسیار خوبی دارد و در بخش‌ های مختلف حیاط و دیگر فضاها به کار برده می‌شود. از مزیت دیگر این نوع سنگ فرش متخلف بودن سطح آن است که هرگاه این سطح خیس گردد، مانع لغزش افراد می‌گردد. یکی از ویژگی‌ های مهم سنگ‌ های تراورتن تنوع رنگ بالای آن است. این سنگ در رنگ‌ های قرمز، کرم‌، زرد و بژ در دسترس می‌باشد.

انواع طرح‌ های سنگ فرش

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، طرح سنگ فرش همان الگو هایی هستند که مطابق با آن الگو به طراحی سنگ فرش‌ها پرداخته می‌شود. این طرح‌ها عبارتند از طرح گل، موجدار، آبشاری، شطرنجی، پازل‌ها و دیگر طرح های دلخواه. این طرح‌ها متناسب با محیط و فضایی که قرار است به کار برده شوند، متفاوت هستند‌. به عنوان مثال در پارک‌ها یا باغ گل‌ها اصولاً از طرح‌ های گلدار استفاده می‌گردد. در محوطه‌ های باشگاهی و ورزشی از طرح شطرنجی و شکل ورزشی به کار برده می‌شود.

جمع بندی نهایی

قطعاً داشتن یک حیاط یا با سنگ فرش‌ های زیبا و متنوع مورد انتظار هر شخصی است. استفاده از یک نوع سنگ فرش در مساحت‌ های بزرگ چندان جالب نیست به همین دلیل بهتر است در محیط و فضا های بزرگ از ترکیب سنگ و انواع متریال استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *