در طراحی چه فضاهایی می‌توانیم از سنگ فرش استفاده کنیم

در طراحی چه فضاهایی می‌توانیم از سنگ فرش استفاده کنیم

در طراحی چه فضاهایی می‌توانیم از سنگ فرش استفاده کنیم

هرگاه وارد یک فضایی جدید می‌شویم، اولین عنصری که توجه ما را به خود جلب می کند کفپوش‌ها هستند. امروزه انواع متنوعی از سنگ فرش و کفپوش‌ها در فضاهای داخلی و خارجی مورد استفاده هستند. با توجه به کاربرد فضا، سلیقه شخص استفاده کننده، نوع سبک و طراحی می‌توان یک انتخاب خوب و ایده آل داشت. سنگ فرش‌ها خالق یک هنر و چشم انداز ویژه‌ای در ورودی خانه‌ها هستند‌. نصب و به کارگیری آنها هم کاری دشوار نیست، زیرا خودتان هم به راحتی می‌توانید از عهده آن بر آیید. در این مطلب قصد داریم تا در طراحی فضای سنگ فرش‌ها صحبت کنیم پس فرصت را غنیمت شمرده و ما را همراهی نمایید.

تعریف سنگ فرش

قبل از اینکه بخواهیم در مورد طراحی سنگ فرش‌ها در فضاهای مختلف توضیح دهیم بهتر است بدانید سنگ فرش چیست؟ به آن دسته از سنگ‌هایی که از مواد متفاوتی نظیر بتن، آجر، سرامیک و سنگ‌های کوبیک توسط تولید کننده سنگ فرش ساخته می‌شوند، سنگ فرش می‌گویند. آنها در شکل‌ها، رنگ ها و اشکال و بافت مختلفی هم موجود می باشند. در واقع سنگ‌فرش‌ها نوعی پوشش هستند که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصولاً از آنها در مکان‌ها و محیط‌های پر تردد استفاده می‌شود. زیرا نسبت به ساییدگی و ضربه و بسیار مقاوم می‌باشند.

کاربرد و طراحی سنگ فرش در فضاهای مختلف

بسیاری از افراد بر این باورند که با وجود فضای سبز دیگر نیازی به تجهیزاتی همانند سنگفرش‌ها نیست اما امروز طراحان حرفه ای با به کارگیری این مصالح به عنوان کفپوش توانسته‌اند یک ظاهری زیبا را ایجاد کنند. در ادامه به صورت مختصر در مورد فضاهای به کار رفته از سنگ فرش صحبت خواهیم کرد.

پوشش کف حیاط با سنگ فرش

یکی از دوست ‌داشتنی‌ترین طرح‌هایی که با استفاده از سنگ فرش‌ها ایجاد می‌گردد طرح ورودی اصلی خانه یا قسمت جلویی آن است. در ورودی حیاط می‌توانید با استفاده از سنگ ریزه‌های باقی مانده آن را سنگ فرش کنید و حتی اطراف آن را گل و گیاه بکارید. در حیاط هم با استفاده از سنگ فرش‌ها ابتدا یک دایره‌ی بزرگ را طراحی کنید و صندلی‌ها را به دور دایره بچینید و با به کارگیری طرح‎های جدید می‌توانید نمای خاص و منحصر به فردی را به حیات خود دهید. تولیدکنندگان سنگ فرش‌ها آنها را در انواع مختلف و با مقاصد متفاوتی تولید خواهند کرد. به عنوان نمونه سنگ فرش تراورتن کرمی در کنار رنگ آبی یک طرح و نمایی شگفت انگیز را خلق خواهد کرد.

به کارگیری سنگ فرش در باغ و پارک

تنها قرار نیست شما در این فضاها قدم بزنید بلکه ممکن است بچه‌ها دوچرخه سواری کرده یا در پارک و باغ ها بخواهند بازی کنند. پس وجود سنگ فرش‌ها حائز اهمیت می‌باشد. در به کارگیری آنها در باغ‌ها یا ویلاها بهتر است نحوه چیدمانشان به گونه‌ای بوده که بتوان فضای سبزی را در میان آنها ایجاد کرد بنابراین در این میان اگر قصد سنگ فرش کردن محوطه باغ یا پارک را دارید، باید به سراغ گزینه یا سنگ فرش‌هایی بروید که بتوانید به راحتی در میان آنها چمن کاری کنید و فضای سبزی را هم ایجاد نمایید. برای این محیط‌ها استفاده از سنگ‌های گرانیتی و تخته سنگ بسیار کاربردی است.

به کارگیری سنگ فرش‌ها در پیاده‌روها

به آن قسمتی از کوچه یا خیابان که مخصوص عبور و مرور افراد و عابرین است، پیاده رو می‌گویند. پیاده روها قسمت‌های بسیار مهم در زیبایی شهر به حساب می‌آیند. سنگ فرش کردن پیاده روها علاوه بر زیبایی موجب جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، ایجاد گل و لای در زمان بارندگی و موجب یکدست و صاف شدن جاده‌ها می‌گردد. به همین دلیل به کارگیری آنها در پیاده رو خالی از لطف نیست. تولیدکنندگان سنگ فرش برای پیاده روها هم سنگفرش‌هایی در نظر گرفته‌اند. بهترین سنگ‌ها برای سنگ فرش کردن خیابان، پیاده رو و جاده ها شامل سنگ‌های گرانیت، تراورتن کریستال، سنگریزه، سنگ لوح و سنگ آهک می‌باشد، اما به دلیل تفاوت قیمت هرکدام، یا گران بودن ممکن است نسبت به بودجه‌ی مشخص شده سنگ‌های مناسب‌تری را انتخاب کرد.

به کارگیری سنگ فرش در محوطه آبنماها

اگر توجه کرده باشید اطراف آبنماهای موجود در باغ، پارک‌ها و ویلاهای شخصی سنگ‌هایی جهت زیباتر کردن هر چه بیشتر آنها به کار برده شده است. جنس این سنگ‌ها باید به گونه‌ای بوده که جذب آب پایین داشته باشند. زیرا به دلیل قرار گیری سنگ‌های اطراف آبنماها یا آبشارها خواه ناخواه در  معرض رطوبت قرار می‌گیرد. با سنگ فرش کردن این محل ها علاوه بر اینکه یک حفاظ را دور تا دور آبنما ایجاد می‌کنید زیبایی دو چندان را هم به آن می‌بخشید.

به کارگیری سنگ فرش‌ها در دکوراسیون داخلی

سنگفرش‌ها علاوه بر مواردی که در فضای خارجی و بیرون از منزل به کار برده می‌شوند، کارایی بسیار فراوانی هم در دکوراسیون داخلی دارند. تولیدکنندگان سنگ فرش و طراحان داخلی برای کفپوش منازل مسکونی صنعتی تجاری و اداری طرح و سنگ‌های مرغوب را پیشنهاد می‌دهند. برای پوشش این کف‌ها اصولاً از سنگ‌های تراورتن، گرانیت، مرمر و مرمریت استفاده می‌کنند.

قیمت سنگ فرش‌های متعدد

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برای هر فضا یا محوطه از سنگ فرش‌های مختلف و متفاوتی استفاده می‌کنند. قیمت هر کدام از آنها بسته به عوامل متعدد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نوع سنگ، شرکت تولید کننده، ابعاد و رنگ سنگ‌ها بسیار در قیمت تاثیر خواهند داشت، اما در این میان باید گفت سنگفرش‌های مرمریت و تراورتن جز سنگ‌های ارزان قیمت و سنگ مرمریت از سنگ‌های گران قیمت می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *