مزایای استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

انواع سنگ فرش بتنی پیش ساخته

مقدمه

اگر در پیاده رو خیابان به فکر فرو رفته باشید، ناگهان رنگ‌های جذاب سنگ فرش نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این سنگ فرش‌ها با دقت هر چه تمام‌تر در کنار هم قرار گرفته‌اند، تا زیبایی هرچه بیشتری را به پیاده‌روی محوطه اطراف آن بدهند. استفاده از این نوع پوشش بتنی از پیش ساخته شده ایده جذاب و منحصر به فردی برای سازندگان به حساب می‌آید. تاکنون تلاش ما بر این بوده که بتوانیم یک تعریف دقیق و جامعی را در مورد سنگفرش‌های بتنی از پیش ساخته شده داشته باشیم. در این مقاله مجال یافتیم تا بتوانیم علاوه بر معرفی انواع سنگ فرش بتنی به ویژگی‌های آن نیز بپردازیم، که با استفاده و کسب اطلاعات کامل از آن، نتیجه گیری آگاهانه برای خریدآن داشته باشید.

سنگ فرش بتنی پیش ساخته چیست

به نوعی از سنگ فرش که از بتن ساخته شده باشد، سنگ فرش بتنی گفته می‌شود یعنی فرش‌های بتنی پیش ساخته به صورت یک سری قطعات بتنی در اندازه و ابعاد مشخص می‌باشند، که مانند سنگ‌های کیوبیک برای استفاده از کفپوش خیابان‌ها دلربایی می‌کنند. اصولاً استفاده از بتن ریزی به صورت تنها برای کفپوش، خیابان نیاز به علم و تخصص خاصی دارد. اما وقتی بتن از پیش ساخته شده باشد، نیاز به مهندس و علم آنچنانی ندارد و با استفاده از ملات آنها را در محل اجرا می‌کنند.

سنگ فرش بتنی پیش ساخته چیست

انواع سنگ فرش بتنی پیش ساخته

سنگ فرش‌های بتنی از انواع اقسام متعددی ساخته می‌شوند، که در ادامه بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

  • سنگ فرش‌های بتنی آراکس

یکی از نمونه‌های سنگ فرش بتنی از پیش ساخته شده، سنگفرش آراکس می‌باشد. با به وجود آمدن این نوع سنگ فرش، تحول عظیمی در صنعت ایران رقم خورد. زیرا از آن در بسیاری از بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بزرگترین مزیت این نوع سنگ فرش استحکام بالای آن می‌باشد. البته مقاومت آن در برابر سنگفرش‌های کیوبیک قابل مقایسه نمی‌باشد.

سنگ فرش‌های بتنی آراکس

  • سنگ فرش بتنی از پیش ساخته ضد سایش

تولید سنگ فرش توسط سیمان، بتن، چسب و افزودنی‌های روان کننده به همراه آب انجام می شود. البته رنگ‌هایی که در این نوع کفپوش به کار رفته، بسیار جذاب می‌باشد. این رنگ‌ها شامل سبز، قرمز، زرد و غیره هستند، که هر کدام از نظر شکل یکسان می‌باشند. اما از نظر رنگ با هم تفاوت دارند.

  • سنگ فرش‌های بتنی پازلی

همانطور که سنگ‌های کیوبیکی به شکل مکعب و در اندازه‌های متفاوت طراحی و تولید می‌گردند، سنگفرش پازلی هم همانطور که از نامش بر می‌آید، شبیه پازل‌ها می‌باشد و در بیشتر معابر، پیاده روها، پارک‌ها، محوطه باغ، ویلاها و در هر قسمتی که زیبایی معابر مورد اهمیت باشد، از آن استفاده می‌گردد.

سنگ فرش‌های بتنی پازلی

مزایای استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این نوع سنگفرش، پوشش‌های بسیار خوبی برای معابر و پیاده روها هستند. اما از یکسری ویژگی‌ و مزایا برخوردار است. در این نوشته قصد داریم، به طور مختصر به آنها اشاره کنیم.

  • تنوع بالا در رنگ و اندازه

اصولاً در پروژه‌های مختلف و متفاوت یک سنگ فرش با یک ابعاد یکسان نیاز نیست. بلکه در هر پروژه رنگ و ابعاد متفاوتی احتیاج می‌باشد. این محصول، مشکل رنگ بندی و ابعاد را برطرف کرده و توانسته به راحتی در بخش‌های مختلف به کار برده شود.

  • مقاوم در برابر رطوبت

هرگاه  آب یا رطوبت به هر سازه و متریالی نفوذ کند، به مرور موجب از بین رفتن ساختار درونی آن خواهد شد، همچنین فرسایش آن را در پی خواهد داشت. اما این نوع سنگ فرش همانند سنگ‌های کیوبیک که از گرانیت‌های منظم ساخته شده در برابر آب و رطوبت بسیار مقاومت خوبی دارند.

  • طول عمر و استحکام بالا

اصولاً هر چقدر محصولی از طول عمر بالایی برخوردار باشد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند. زیرا دیگر نیازی به تعویض یا تعمیر مداوم آنها نمی‌باشد. این مورد در مورد سنگ فرش‌های بتنی هم صدق می‌کند. آنها هم با بالا بودن طول عمرشان کمک شایان توجهی به کاربران در استفاده از آنها می‌کنند.

  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

از مزیت‌های بارز و مخصوص این نوع  سنگفرش می‌توان به راحتی نصب و نگهداری از آن و عدم نیاز به مراقبت‌های روزانه اشاره کرد. با داشتن این ویژگی در بسیاری از هزینه‌ها و تایم‌ها صرفه جویی می‌گردد.

استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

معایب سنگ فرش‌های بتنی

علاوه بر اینکه این متریال با ارزش، دارای مزیت‌های خاصی است، از یک سری معایب هم رنج می‌برد. این معایب عبارتند از:

  • داشتن وزن زیاد

قطعات و سنگ فرش‌های بتنی بر خلاف سنگ‌های کیوبیک دارای وزن بالایی هستند، اما اگر از ابعاد و اشکال کوچکتری استفاده شود، قطعاً وزن آنها کمتر می‌شود.

  • فرونشست زمین

در صورت استفاده نامناسب از این پوششی یا وزن بالا در درازمدت، زمین نشست پیدا خواهد کرد. برای حل این مسئله بهتر است زمین متراکم گردد.

سخن پایانی

برای سنگ فرش کردن خیابان‌ها از متریال متفاوت و سنگ‌های متعددی استفاده می‌شود. سنگ‌های کیوبیک و انواع سنگ فرش بتنی پیش ساخته یکی از متریال‌های مهم و اساسی می‌باشند. این سنگ فرش‌ها چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ سال عمر و دوام دارند. اما سنگفرش‌های جدیدی که در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل عدم نگهداری اصولی تا ۵ سال هم عمر نمی‌کنند و  نیاز به تعمیر و تعویض مداوم دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *