معرفی و بررسی انواع سنگ فرش

انواع سنگ فرش پیاده رو

مقدمه

شاید هرگاه نام سنگ‌ فرش به گوشتان خطور کرده باشد، شما فقط قرار گرفتن سنگ‌هایی به شکل منظم و بسیار دقیق را به عنوان سنگفرش‌ها به حساب بیاورید. سالیان سال است، که برای پوشش سطح خیابان یا مسیر عابر پیاده از سنگ‌ها و مواردی دیگر استفاده کرده‌اند. شاید از نظر شما پیاده رو یک مسیری است که شخص را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌رساند و زیاد پوشش سطح آن از اهمیت برخوردار نیست، اما قطعاً مسیر عبوری که عابر قرار است از آن بگذرد بهتر است که چشم انداز زیبا و فرصت طلایی را برای عابران ایجاد کند. اگر شما هم علاقه دارید که با سنگ فرش پیاده رو و انواع ویژگی‌های آن‌ آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید و  تا آخر مطالعه فرمایید.

سنگ‌ فرش خیابان

تاریخچه سنگ‌ فرش خیابان چیست

سنگ‌فرش‌هایی که امروزه به این سبک و سیاق در خیابان‌ها می‌بینید، از رومیان باستان گرفته شده است. رومیان جزء معروف‌ترین قومی بودند که برای پوشش خیابان و معابر خود سنگ فرش‌ها را به کار می‌بردند. برای اولین بار آنها حدود ۵۰ هزار مایل جاده، که به شهر رم ختم شد را با سنگفرش‌ها پوشاندند.‌ از نظر آنها سنگفرش‌ها نظیر کوبیک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده، همچنین در برابر عبور حیوانات، ارابه و اسب بر اثر گذشت زمان از بین نخواهد رفت. با گذشت زمان کم کم استفاده از این پوشش در کشور ما هم رواج پیدا کرد.

انواع سنگ فرش پیاده رو

پیاده‌روها قسمتی از خیابان هستند، که ویژه عبور و تردد افراد می‌باشند. در واقع فاصله بین ساختمان و خیابان‌ها را پیاده‌روها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل علاوه بر ایمن بودن از نظر تردد، باید از شکل ظاهری زیبایی برخوردار باشند. حال بر اساس تردد افراد یا منطقه، سنگ فرش‌ مناسبی انتخاب می‌گردد که در ادامه بررسی انواع سنگفرش می‌پردازیم.

  • آجری

سالهاست که استفاده از آجرهای زیبا و اصولا به رنگ‌های قرمز رواج داشته است. از این نوع متریال بیشتر در مکان‌هایی به سبک کلاسیک استفاده می‌شود. این آجرها یک حس نوستالژی را به فرد و شخص القا می‌کنند. آجرها از آن دسته سنگ فرش‌هایی هستند که همانند سنگ‌های کوبیک، در برابر هر شرایط آب و هوایی مانند حرارت، نور خورشید و ضربه مقاومت می‌کنند.

سنگ فرش آجری

  • سنگ کوبیک

سنگ‌های کوبیک یک نوع سنگ گرانیتی به حساب می‌آیند، که در شکل و ابعاد متفاوت و با رنگ بندی خاصی عرضه می‌شوند. البته این نوع سنگ به دو دسته سنگ منظم و غیر منظم دسته بندی می‌گردد. با در کنار هم گذاشتن این سنگ‌ها ترکیب بسیار زیبا و جذابی را می‌توان ایجاد کرد. از این نوع سنگ در منازل مسکونی و فضاسازی‌های زیبای شهر استفاده می‌شود. همچنین به دلیل استقامت بالای این نوع سنگ  از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.

سنگ فرش کوبیک

  • بتن‌ها

از دیگر متریال بسیار مهمی که در سنگ فرش پیاده روها و خیابان‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتن می‌باشد. این مدل سنگ فرش‌ها در انواع، اندازه و به شکل‌های مختلفی از ترکیب سیمان شن و ماسه و آب به وجود می‌آیند. از نظر قیمتی این مدل سنگفرش بسیار ارزان قیمت می‌باشد. به همین دلیل از آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر سنگفرش‌های بتنی به صورت مناسبی طراحی و بارگذاری شوند، چیزی حدود ۲۵ سال ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر آنها وجود نداشته باشد. اما در شهرهای گرم ممکن است عمر کوتاه و کمتری نسبت به دیگر سنگفرش‌ها داشته باشند.

  • موزاییک

یکی دیگر از مصالحی که در ساخت کفپوش‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته، موزاییک‌ها می‌باشند. موزاییک‌ها همانند بتن‌ها از  مقاومت بسیار بالایی در انواع شرایط آب و هوایی برخورد است که همین به یک مزیت و ویژگی مثبت برای آن تبدیل شده است. تنها عیب آن درصد زیبایی در مقابل دیگر سنگفرش‌های سنگی است، که از زیبایی بسیار کمتری برخوردار است.

از دیگر مواردی که در این نوع کفپوش باید به آن توجه کرد، نحوه نصب آن است. زیرا در صورتی که از زیرسازی خوبی برخوردار نباشد، موجب شکستن و لق زدن موزاییک خواهد شد. همچنین شاهد پستی بلندی‌هایی در سطح کار خواهیم بود. امروزه از این سنگفرش‌ها بیشتر در فضای خارج از ساختمان استفاده خواهد شد.

سنگ فرش موزاییک

  • سنگفرش‌های پلیمری

سنگ فرش پیاده رو را مورد بررسی قرار دادیم، اما یکی دیگر از سنگفرش‌های متفاوت پلیمر می‌باشند. از آنها بیشتر برای پارکینگ‌های خیابان‌ها استفاده می‌شود. این کفپوش یک کفپوش مصنوعی است، به همین دلیل در انواع طرح و رنگ موجود می‌باشد. از سنگفرش‌های پلیمری بیشتر در ساخت سرعت‌گیر و میخ‌های چشم گربه‌ای کنار جاده برای هوشیار سازی راننده استفاده می‌شود. به دلیل ایجاد سر و صدایی که هنگام عبور از آن ایجاد می‌گردد، در مناطق مسکونی و سنگفرش‌های ویلا و باغ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سخن آخر

نه تنها پیاده‌رو و خیابان‌های شهر باید از زیبایی خاصی برخوردار باشند، بلکه کل هویت شهر به فرهنگ و آداب آن شهر گره خورده است. چطور می‌توان نسبت به خیابان و پیاده‌روها بی اهمیت بود، در حالی که آنها هم جزئی از زندگی انسان‌ها هستند. پس بیایید با کمک هم علاوه بر عمران و بهبودی آن در نگهداری اصولی انواع سنگ فرش پیاده رو هم دقت ویژه‌ای داشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *