تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی

همانطور که می دانید سنگ ها از پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که از لحاظ ظاهری در تنوع بسیار بالایی تولید شده و با توجه به نوع متریال های تشکیل دهنده از ویژگی ها و قابلیت های منحصربه فردی برخوردار می باشند.

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی به طور مستقیم به نوع متریال های تشکیل دهنده سنگ و ویژگی های آن بستگی دارد، به طور کلی تکنولوژی تولید و ساخت سنگ مصنوعی به تولید سنگ های باکیفیت و با قیمت ارزان و مقرون به صرفه تر کمک بسزایی کرده است.

 

نگاهی به تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی حدود 50 سالی است مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه با گسترش روزافزون این تکنولوژی تنوع در ساخت، اشکال و طرح های سنگ مصنوعی نیز بسیار گسترش پیدا کرده است.

در ساخت انواع سنگ مصنوعی از انواع ضایعات سنگی، مواد تزئینی و پلاستیکی استفاده شده است که این امر هم به کاهش مواد ضایعاتی و هم کاهش هزینه و قیمت ساخت سازه های عمرانی کمک بسزایی کرده است، در واقع هدف از تولید سنگ های مصنوعی همین استفاده مجدد از مواد ضایعاتی و از همه مهمتر تولید محصولی با همان کیفیت سنگ طبیعی و با هزینه کمتر می باشد.

 

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی چگونه است؟

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی باید به گونه ای باشد که سنگ های تولید شده هم به لحاظ شکل ظاهری و هم کیفیت و خواص با نمونه های طبیعی سنگ کاملا منطبق بوده و خصوصیات سنگ طبیعی مورد نظر را داشته باشد.

بنابراین مهمترین نکته ای که در ساخت سنگ های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی لازم است به آن دقت شود انتخاب متریال های اولیه مناسب با کیفیت بالا می باشد، از این رو سنگ های مصنوعی به دلیل قیمت کمتری که نسبت به سنگ های طبیعی دارند و با توجه به اینکه از لحاظ مشخصات ظاهری و کیفی تفاوت چندانی با سنگ های طبیعی ندارند در ساختمان سازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

به طور کلی در تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی هم از مواد و ترکیبات طبیعی سنگ و هم مواد شیمیایی استفاده شده است، برای آنکه بدانید که سنگ های مصنوعی از چه چیزی ساخته شده اند باید بگوییم که این سنگ ها از مواد خام و آگرگات ها تهیه شده اند.

در این تکنولوژی از مواد خام اولیه و آگرگات ها استفاده شده است، مواد خام به کار رفته شامل موادی از قبیل چسباننده ها، رنگدانه ها و افزودنی ها بوده و آگرگات ها همان بقایا و خرده های سنگ های طبیعی می باشند.

محصول پیشنهادی: کوبیک منظم 6 وجه برش

اهمیت تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی این امکان را به طراح و سازنده سنگ می دهد تا هم بتواند سنگ مورد نظر را در ابعاد و ضخامت های مختلف و اشکال متنوع تولید کرده و هم بر میزان کیفیت سنگ مورد نظر نظارت داشته باشد.

استفاده از خرده های سنگ های طبیعی در ساخت سنگ مصنوعی سبب می شود تا خلوص سنگ به میزان 75 درصد حفظ شود، پس یکی از مهمترین آیتم هایی که در ساخت و تهیه سنگ های مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرد اختلاط صحیح و دقیق خرده سنگ های طبیعی یا همان اگرگات ها هستند.

تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی سبب شده تا سنگ های مصنوعی هم از لحاظ شکل ظاهری و هم و بافت و کیفیت تشابه زیادی با سنگ های طبیعی داشته باشند و هم به کاهش هزینه های مصالح ساختمانی در نتیجه کاهش هزینه ساختمان سازی و ساخت بناهای مختلف معماری کمک بسزایی کرده است.

هدف از ساخت و تولید سنگ مصنوعی

گفتیم که استفاده از تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی سبب صرفه جویی در هزینه های تولید سنگ و کاهش ضایعات سنگی و همچنین بازیافت و به کارگیری مجدد این سنگ ها شده است، پس از اهداف اصلی به کارگیری این تکنولوژی این دو مورد مهم بوده است.

سنگ های مصنوعی نه تنها در ساختمان سازی قابل استفاده هستند بلکه در ساخت سایر مصنوعات سنگی دیگر نظیر مجسمه ها، آبنماها، محوطه سازی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند، اما از مهمترین موارد کاربرد این سنگ ها استفاده گسترده از آنها در قسمت داخلی و بیرونی نمای ساختمان از قبیل دیوارپوش، سنگ فرش و سنگ کف، سنگ پله و راه پله، دکوراسیون داخلی منازل و بسیاری موراد دیگر اشاره داشت.

از انواع تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی می توان به سه روش ویبره ای، پرسی و ترکیبی اشاره کرد، اما از مهمترین مزیت های استفاده از سنگ های مصنوعی می توان به مقاومت بیشتر در برابر جذب و نفوذ آب، چسبندگی بهتر به مصالح ساختمانی به دلیل وزن سبک تری که دارند و همچنین تنوع رنگ پذیری و شکل پذیری بسیار بالای آنها اشاره داشت.

سخن پایانی

استفاده از تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی چندین سال است که در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران با گسترش روزافزونی همراه بوده و منجر به تولید سنگ های مصنوعی با کیفیتی مشابه با سنگ های طبیعی ولی با قیمتی ارزان تر شده است.

در واقع یکی از ویژگی های منحصربه فرد سنگ های مصنوعی و دلایل استقبال بالای این سنگ ها قیمت مناسب تر و مقرون به صرفه آنها بوده و دیگری کیفیت مشابه و حتی گاهی بالاتر این سنگ ها در مقایسه با سنگ های طبیعی می باشد.

از مهمترین موارد کاربرد و استفاده از این سنگ های ساختمانی می توان به کاربرد گسترده آنها در ساختمان سازی و سنگ نمای بیرونی و داخلی ساختمان، قسمت دکوراسیون داخل ساختمان و محوطه های بیرونی ساختمان از قبیل سنگ پله و راه پله و یا سنگ باغچه اشاره کرد.

در تکنولوژی به کار رفته در ساخت و تولید سنگ مصنوعی از مواد مختلفی استفاده می شود که از مهمترین آنها می توان به ضایعات سنگی طبیعی و مواد چسبنده اشاره کرد، روش های مختلفی برای تولید سنگ های مصنوعی وجود دارد که هر کدام از مزایا و ویژگی های منحصربه فرد خود برخوردار هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *