ساخت سنگ مصنوعی چطور انجام می شود؟

ساخت سنگ مصنوعی

امروزه به دلیل گسترش روزافزون تکنولوژی و وسیع تر شدن دانش بشری ساخت سنگ مصنوعی و استفاده از آن در طرح ها و اشکال متنوع به جای سنگ طبیعی به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل یا نمای بیرونی ساختمان با استقبال بی نظیری روبه رو شده است، سنگ مصنوعی در مقایسه با سنگ طبیعی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی ندارد.

جهت ساخت سنگ مصنوعی به روش های مختلفی اقدام می نمایند تا هم سنگ مورد نظر از لحاظ شکل ظاهری از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار شود و هم میزان کیفیت بالایی داشته باشد، متریال های اولیه مختلفی برای ساخت این سنگ به کار می رود که ادامه مقاله به صورت کامل و جامع به توضیح آن می پردازیم.

مراحل ساخت سنگ مصنوعی

در ساخت سنگ مصنوعی معمولا از خرده سنگ های قدیمی استفاده می شود، بنابراین خرده سنگ ها از مهمترین متریال های اولیه ساخت این نوع سنگ به شمار می رود، جهت تغییر رنگ و ایجاد رنگ های دلخواه به سنگ معمولا از رنگ دانه های با جنس های مختلف استفاده می نمایند.

از دیگر متریال های مورد استفاده در ساخت سنگ های مصنوعی می توان موادی چون سیمان، رزین ها، پلیمرها و خاک های سبک اشاره داشت، اما از مهمترین نکاتی که قبل از ساخت سنگ مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرد یکی کیفیت مناسب سنگ بوده و دیگری ملاحظات زیست محیطی و انسانی در هنگام تولید و پردازش سنگ می باشد.

ترکیبات مورد استفاده جهت ساخت سنگ های مصنوعی پس از گردآوری به داخل قالب های مخصوصی با ابعاد مشخص و طرح و نقش های زیبا و کاملا شبیه به سنگ طبیعی ریخته شده و به این صورت سنگی که تولید می شود از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به سنگ طبیعی دارد.

ویژگی های سنگ مصنوعی

از مهمترین ویژگی های سنگ مصنوعی که آن را نسبت به سنگ های طبیعی متمایز می کند می توان به به میزان ضخامت و وزن پایین تر این سنگ ها اشاره داشت، از دیگر ویژگی ها و مزایای ساخت سنگ مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تنوع و زیبایی سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های طبیعی بسیار بیشتر بوده که این از مزیت های مهم این کالا و دلیل میزان استقبال بالاتر این سنگ در بازارهای خرید و فروش کالا می باشد.
  • سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های طبیعی وزن کمتری دارند، لذا این امر به کاهش بار اضافی و فشار به ساختمان کمک بسزایی کرد و در صورت بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله باعث کاهش خسارات احتمالی می گردد.
  • جذب و نفود آب در این سنگ ها بسیار اندک و تقریبا و نزدیک به صفر می باشد، لذا از استحکام و اسنجام بهتری برخوردار بوده و طول عمر بالاتری دارند.
  • نصب این سنگ ها بسیار راحت و ساده است.
  • محدودیت در تولید ندارند و قابلیت تنوع پذیری بسیار بالایی دارند.

موارد استفاده از سنگ مصنوعی

تنوع بالا در ساخت سنگ مصنوعی و زیبایی خیره ای که این سنگ ها دارند سبب شده تا به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین سنگ های ساختمانی با استقبال بالایی روبه رو شوند، از پرکاربرترین سنگ های ساختمانی مصنوعی و موارد استفاده از می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سنگ کوارتز مصنوعی: این سنگ از مقاومت بالایی در برابر ضربه و ساییدگی برخوردار بوده و جذب آب بسیار پایینی دارد، بنابراین بیشترین کاربرد را در فضاهای آشپزخانه و یا قسمت های روشویی و سطوح مختلف سرویش بهداشتی و حمام دارند.
  2. سنگ اونیکس مصنوعی: این سنگ از قابلیت نورپردازی فوق العاده ای برخوردار است، لذا از پرکاربردترین سنگ ها برای دیوارپوش و پارتیشن بندی منازل به شمار رفته و در دکوراسیون داخلی ساختمان بسیار پرکاربرد است.
  3. سنگ تراورتن مصنوعی: در ساخت سنگ مصنوعی تراورتن که از پرطرفدارترین نوع سنگ های مصنوعی است از بتن فراوری شده، پودر سنگ، رنگدانه های معدنی، مواد روان کننده بتن، پوکه معدنی و شن و ماسه استفاده شده است، از این سنگ معمولا برای نمای بیرونی و پیشانی ساختمان و سنگ راه پله استفاده می نمایند.
  4. سنگ مرمریت مصنوعی: بافت بسیار ریزی داشته و در برابر فشارهای خیلی زیاد از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند، این سنگ ها نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی وزن سبک تری داشته و بیشتر در نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

محصول پیشنهادی: کوبیک منظم 6 وجه برش

قیمت ساخت سنگ مصنوعی

همانطور که می دانید یکی از مهمترین علت های ساخت سنگ مصنوعی کم هزینه تر بودن و ارزان قیمت تر بودن این نوع سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی است، اما به طور کلی هزینه های ساخت این سنگ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آنها نوع و جنس سنگ، ابعاد و ضخامت آن، رنگ و طراحی و کیفیت سنگ از مهمترین آنها به شمار می روند.

روش خرید نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت کالا محسوب می شود، در صورتی که احتیاج به سنگ مصنوعی دارید خرید عمده سنگ به ویژه اگر به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام گیرد در کاهش هزینه ها نقش بسیار موثری دارد.

سخن پایانی

امروزه استفاده از سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های طبیعی بسیار بالاتر بوده که این عامل دلایل زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به ارزان قیمت تر بودن سنگ های مصنوعی، تنوع بالا در طرح و نقش، وزن کمتر و نصب راحت تر و قابلیت هایی از قبیل استحکام و طول عمر بیشتر اشاره نمود.

در ساخت سنگ مصنوعی از متریال های مختلفی با ویژگی ها و قابلیت های متنوعی استفاده شده است، لذا هر کدام از لحاظ ویژگی ها و خصوصیات ظاهری و کیفی نسبت به یکدیگر متمایز بوده و از موارد کاربرد و استفاده گوناگونی در ساختمان سازی برخوردار می باشند.

به عنوان مثال سنگ کوارتز مصنوعی به دلیل ویژگی های منحصربه فردی چون مقاومت بسیار عالی در برابر ضربه و ساییدگی و همچنین جذب بسیار پایین آب در قسمت آشپزخانه و فضاهای داخلی سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت ساخت سنگ مصنوعی نیز با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می گردد که از مهمترین آنها می توان به ویژگی های ظاهری سنگ نظیر ابعاد، ضخامت، طراحی و نقش و ویژگی های کیفی از قبیل نوع متریال های تشکیل دهنده آن اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *