انواع موزائیک کف

انواع موزاییک کف

معرفی انواع موزائیک

موزائیک یکی از مصالح پرکاربرد در امر ساخت و ساز می باشد.موزائیک ها انواع مختلفی دارندکه در بیشتر مواقع از آنها برای کفپوش استفاده می شوددر واقع می توان گفت کاربرد عمده ی آنها برای کفپوش سایر مکان ها از جمله حیاط خانه ،باغ ، پارکینگ های مسکونی و غیره می باشد موزائیک ها ازموادی چون سیمان ،پودر سنگ، ماسه و آب و سایر افزودنی ها مانند رنگ و سنگریزه ها ساخته می شوند. مقاومت این کفپوش های موزائیکی  در برابر ضربه و سایش در اثر رفت وآمد بالا می باشد تولیدکننده سنگ فرش با ارائه ی انواع کفپوش های موزائیکی با بهترین کیفیت و تنوع این امکان را فراهم آورده تا جلوه های زیبایی به محیط اطرافمان ببخشد.برای اطلاع بیشتر درباره ی انواع این کفپوش پر کاربرد و متنوع در این مقاله با ما همراه شوید.

مواد تشکیل دهنده ی موزائیک

همانطور که در مطلب بالااشاره کردیم موزائیک از موادی چون سیمان، پودر سنگ ، ماسه آب وسنگ دانه یا سنگریزه ساخته می شود. این مواد توسط یک دستگاه پرس کننده ویا دستگاه لرزشی تحت فشارقرار می گیرد و متراکم می شود.تولید سنگ فرش، تولید موزائیک در انواع مختلفی صورت می گیرد نا گفته نماند برای تولید موزائیک از رنگ هم استفاده می شود.موزائیک ها ساختار دو لایه ای دارندکه این دو لایه شامل: لایه ی رویه یا رنگ موزائیک و لایه زیرین یا نارین ، می باشد.

لایه رویه یا رنگ موزائیک: این لایه که نقش موزاییک را بوجود می آورد و از پودر سنگ ، سیمان، آب و از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی تشکیل شده است.

لایه زیرین یا نارین:این لایه هم از موادی که در لایه ی رویه به آن اشاره شده تشکیل شده است با این تفاوت که این سطح از ضخامت بیشتری برخوردار است و تحمل فشار برعهده ی این لایه می باشد.

انواع موزاییک کف

روش های تولید موزائیک

 تولید موزائیک با دو روش انجام می دهد. روش پرسی و روش ویبره ای یا لرزشی.

  • روش پرسی: در این روش از طریق اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس موزائیک متراکم می شود. که این فشار به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته بستگی دارد و متغییر می باشد. تولید چنین موزاییک هایی حتما نیاز به ساب خوردن دارند.
  • روش ویبره ای یا لرزشی: در این روش فشاری وارد نمی شود و عمل تراکم و یکنواخت سازی به کمک دستگاه لرزاننده انجام می شود و تولید این موزائیک با این روش به علت دارا بودن سطحی صاف نیاز به ساب ندارد امایک نوع از موزائیک های ویبره ای هستند که در آنها  ازسنگ تزیینی استفاده شده است که عمل سایش بروی آنها انجام می شود.

انواع موزائیک کدامند

تولیدو فروش سنگ فرش با بهترین کیفیت موزائیک های متنوعی عرضه می کند که این موزائیک ها با فرآیند پیشرفته و دقت بالا ساخته می شوند. موازئیک ها در انواع و روش های مختلفی تولید می شوند. انواع این موزائیک ها عبارتند از:

  • موزائیک های گرانیتی و معمولی
  • موزائیک های ویبره ای:

این موزائیک ها تک لایه ای و بدون عمل ساب خوردن وفشار پرسی می باشند که برای تولید آن نیازی به دستگاه های پیچیده ای نیست . تنها وسایلی که برای تولید این موزائیک لازم است یک همزن ،یک دزاتور ( پیمانه کن ) ویک تسمه نقاله به طول ۱۰_۱۲ مجهز به ویبراتور می باشدروش تولید این موزائیک بدین ترتیبمی باشدکه پس از مخلوط کردن مواد، آن را توسط پیمانه کن به میزان مورد نیاز برای هر قالب ، درون قالب های لاستیکی می ریزند و بر روی نوار نقاله قرار می دهند که این نوار حرکت لرزشی دارد و با ویبره کردن مواد هوای بین مواد موزاییک را خارج کرده وآن را متراکم می کند. باید اجازه داد قالب ها در حدود۵ ساعت کاملاخشک شوند سپس آنهارا جدا می کرده و موزاییک ها را درون آب قرار می دهند و بعد بسته بندی می کنند.

3-موزائیک شیشه ای : برای تولید این موزائیک ازهمان روش تولید موزائیک های گرانیتی و معمولی استفاده می شوداما با این تفاوت که مدت زمانی که موزاییک در گرم خانه نیاز دارد تا آب فیزیکی خود را از دست بدهد ۵ساعت می باشد و پس از آن در هنگام اجرای عمل ساب نیز به صورت متفاوتی با موزاییک عادی ساب می خورند بدین منوال که برای آنها در دستگاه ساب بجای کله های ساب (سنگ سمباده) فرچه های سیمی مورد استفاده است که پرداخت موزاییک ها را در ۳مرحله  به ترتیبی که قرار داده شده اند از زبر به نرم انجام می دهد و در حین عملیات ساب از فشار آب بر سطح موزلئیک ها استفاده می کنند.

4-موزائیک تک لایه ای : یکی دیگر از انواع موزائیک ها که بیشترین تولید آن در کشورهای کشورهای آلمان و ایتالیا تولید شده وموردکاربردقرار گرفته می شود، موزائیک تک لایه می باشد این موزائیک دارای وزن سبک و کمی می باشد که به همین دلیل در ساختمانهای بزگ و چندین طبقه ازآن استفاده می شود دراین نوع موزائیک از سنگ دانه های بسیار ریز استفاده شده است این موزائیک فاقد قسمت زیرین یا نارین است اما بطور کلی روش تولید آن مانند همان روش تولید موزائیک گرانیتی می باشد و در دستگاه پرس قرار می گیرد.

انواع موزائیک کف

طرح های مختلف موزائیک

موزائیک ها از نظرظاهری ونمای لایه ی رویه باهم تفاوت دارند. این متفاوت بودن آنها را در دسته بندی قرار می دهد.انواع این موزائیک ها بدین گونه می باشد.

  • موزائیک سیمانی: این موزائیک در سطح رویه خود فاقد سنگ دانه های ریزتزئینی است و فقط دارای شیارها و طرح های ساده است.
  • موزائیک سنگ دار: این موزائیک در سطح رویه ی خود دارای سنگ دانه های تزئینی می باشد که به ۳ شکل شیارداربا طرح های مختلف و صاف، شسته تولید می شود و براساس اندازه و قطر دانه های سنگی داخل آن که قابل مشاهده می باشند به ۵ دسته تقسیم می شوند.
  • موزائیک شیاردار: این موزائیک که در سطح رویه آن به صورت های مختلف فرورفتگی و برجستگی مختلفی بوده و به عنوانه سنگفرش کف پیاده رو و محوطه ها مورد استفاده قرار می دهند.
  • موزائیک شسته : این نوع موزائیک دارای سطحی با دانه های شن که به صورت برجسته نمایان است.می باشد.
  • موزائیک پلاکی: این نوع، موزائیکی است که در سطح رویه خود ازمصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر استفاده شده است . این سنگها براساس ابعاد موزائیک دارای اندازه های متفاوتی است و به صورت صاف ساخته می شود.

انواع موزائیک کف

مزایای استفاده از کفپوش موزائیک

استفاده از موزائیک به عنوان کفپوش دارای مزایای قابل ذکری می باشد که دانستن آن برای انتخاب بهتر کفپوش نیاز می باشد.

مزیت های موزائیک عبارتند از:

  • مقاومت در برابر سرما
  • مقاومت فشاری بالا نسبت به سایر کفپوش ها
  • تنوع بالا در شکل و ظاهر
  • نصب آسان و ساده
  • بدون نیاز به برشکاری در حین اجرا
  • قابلیت اجرای ترکیبی در چند رنگ

پایان

تنوع در کیفیت و ظاهر موزائیک ها توانسته انتخاب را برای افراد جهت اعمال کفپوش های مناسب با محیط مورد نظرشان ، آسان کند. موزائیک ها یکی از قدیمی ترین مصالح دراجرای کفپوش بوده اند که تا به امروز استفاده از آنها ادامه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *