صادرات سنگفرش ایران

صادرات سنگفرش ایران

کشور ایران یکی از دارندگان غنی ترین منابع معدنی در دنیا به حساب می آید. منابع سنگ طبیعی موجود در کشور ما در جهان، ایران را به عنوان هشتمین دارندگان منابع سنگ در دنیا معرفی کرده است. به دلیل مشکلاتی که در ایران وجود دارد صادرات این سنگ ها کار آسانی به نظر نمی رسد و شرکت های معتبری که به صادرات سنگ طبیعی اشتغال دارند زحمات زیادی را متحمل می شوند. به دلیل کیفیت بالای سنگ ایران و همچنین قیمت مناسب آن بسیاری از کشورهای خارجی تمایل به خرید این سنگ ها از ایران را دارند و کشور ما یکی از صادر کنندگان اصلی سنگ در دنیا محسوب می شود.

میزان صادرات سنگ ایران به دیگر کشورها

مقدار سنگی که در سال های گذشته در ایران به فروش رسیده و برای پروژه های ساختمانی مورد مصرف قرار گرفته است 12-8 تن است. در این میان سهمی از این سنگ ها به صادرات می رسد و این سهم در سال های اخیر 842 هزار تن بوده است. درآمد ارزی که از این صادرات برای ایران کسب می شود بسیار زیاد است و به همین دلیل لزوم توجه به صادرات سنگ به کشورهای دیگر بیش از پیش حس می شود. میزان صادرات سنگ ساختمانی در ایران نسبت به ظرفیت ذخایر، عدد قابل توجهی نمی باشد و می توان میزان صادرات سنگ ایران به دیگر کشورها را افزایش داد. صادرات سنگ های مرمر و تراورتن به صورت اسلب و بلوک باعث شده است کشور ما رتبه ی چهارم را در صادرات اینگونه سنگ ها داشته باشد. صادرات سنگ هایی مانند تراورتن، گرانیت و مرمریت نیز رتبه ی 17 را به ایران اختصاص داده است. 86 درصد از صادرات سنگ از ایران مربوط به صادرات مرمریت است که طرفداران زیادی در دنیا دارد. شرکت سیام با فعالیت در زمینه ی صادرات و فروش انواع سنگفرش مانند کیوبیک نامنظم و دیگر سنگ ها به تامین نیاز بازارهای داخلی و خارجی می پردازد.

صادرات سنگفرش ایران

بیشترین صادرات سنگفرش

طبق آمار سازمان تجارت جهانی کشورهایی مانند، ژاپن، آمریکا و کره ی جنوبی بیشترین میزان واردات سنگ را داشته اند. کشور ایران به دلیل معادن و ذخایر کافی در دوره ی تحریم نیز سنگ را وارد نکرده است بلکه به صادرات آن پرداخته است. شرکت هایی مانند مجموعه ی سنگفرش سیام با توجه به تحریم ها و سخت شدن برقراری ارتباط ایران با دنیا اقدام به صادرات محصولات سنگ ایران مانند کیوبیک منظم 4 وجه برش کرده است و نیاز بازارهای جهانی را نیز به خوبی تامین می کند. علاوه بر کشورهای همسایه در دیگر نقاط دنیا نیز صادر سنگفرش به میزان قابل توجهی وجود دارد و با کیفیت ترین سنگ های ایرانی برای زیبایی و کیفیت ساختمان ها در داخل و خارج به کار می رود.

صادرات سنگ به دیگر کشورها

برای ایران با وجود محدودیت هایی که وجود دارد صادرات سنگ به کشورهای دیگر بدون توقف ادامه دارد. در صورتی که جایگزینی برای سنگ کشورهای دیگر وجود داشت با وجود تحریم ها این صادرات نیز لغو می شد ولی به دلیل کیفیت و تنوع در سنگفرش های ایرانی با وجود همه ی سختی ها کشورهای مختلفی ترجیح می دهند از سنگ های معادن ایران استفاده کنند. کشورهای مختلفی را که به واردات سنگ از ایران تمایل نشان می دهند را به اختصار بررسی می کنیم:

صادرات سنگ به کشور قطر برای سنگفرش و پروژه های ساختمانی یکی از پرسودترین صادرات ها بعد از نفت برای ایران است. فاصله ی کمی که ایران با قطر دارد باعث شده است صادرات به این کشور برای طرف های ایرانی آسان باشد. ارسال سنگ ایرانی به قطر از طریق مسیرهای آبی بسیار معمول است. قطر به دلیل ساخت و سازهای مدرنی که در سال های گذشته داشته است به سنگ ایران نیاز بیشتری پیدا کرده است. سهم این صادرات برای سنگ های مختلف متفاوت می باشد. انواع سنگ هایی مانند، تراورتن، کیوبیک منظم 6 وجه برش، سنگ مرمریت و دیگر مدل های سنگ به قطر صادر می شود.

به دلیل روابط حسنه ای که کشور ایران در سال های گذشته با کشور روسیه داشته است، روس ها نیز یکی از مشتریان سنگ های ایرانی به حساب می آیند. این کشور دومین رتبه را برای دریافت سنگ از ایران دارد. تاجران ایرانی با شرکای روسی خود به معامله در زمینه های مختلف از جمله صادرات سنگفرش می پردازند و برای آن ها استفاده از سنگ های با کیفیت ایرانی برای ساخت و ساز ضروری است. انواع سنگ های مرمریت، تراورتن، سنگ معدنی و جدول گرانیتی از جمله مصالحی است که به روسیه صادر می شود.

صادرات سنگفرش ایران

کشور قرقیزستان در آسیای میانه به دلیل روابط تجاری با ایران یکی از کشورهای وارد کننده ی سنگ ایرانی است. تعداد کشورهایی که از قرقیزستان سنگ وارد می کنند زیاد نیست و ایران به آسانی می تواند بازار این کشور را اشباع کند. این کشور قوانین سختگیرانه ای برای واردات ندارد و به دلیل سهم کمی که در واردات سنگ دارد مشتری خوبی برای ایران به حساب می آید.

دیگر کشورهای همسایه که برای واردات از ایران تمایل نشان می دهد کشور عمان است. عمان در سال های گذشته با رشد چشمگیری که داشته است نیاز به ساخت و ساز بیشتری دارد زیرا در حال جذب نخبه ها از سراسر جهان است و جمعیت رو به افزایشی دارد. کشور عمان برای واردات سنگ از دیگر کشورها ترجیح به وارد کردن از کشورهای همسایه دارد و ایران با وجود منابع غنی گزینه ی بسیار مناسبی است. به دلیل وجود مرزهای آبی عمان سنگ مورد نیاز خود را از با کیفیت ترین و بهترین سنگ های موجود در ایران تهیه می کند.

نتیجه گیری

سنگ هایی در منابع ایران است که برای دیگر کشورها استفاده از آن ها در ساخت و ساز بسیار مورد توجه می باشد. این سنگ ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از این سنگ ها سنگ تراورتن است. این سنگ آهکی نوعی سنگ تزئینی به حساب می آید که دارای تخلخل زیادی است. تراورتن در کفپوش، کف استخر و دیواره ها مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر سنگ های صادراتی سنگ گرانیت است. برای صادرات این گونه سنگ ها به شکل های مختلفی شرکت هایی مانند مجموعه ی سنگفرش سیام در سال های اخیر فعالیت های زیادی داشته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *