سنگ کوبیک تامبل چیست

سنگ کوبیک تامبل چیست

سنگ کوبیک تامبل چیست

زمانی که در خیابان ها و پیاده رو در حال قدم زدن باشید، اگر با دقت تر به زمین و محل اطراف خود نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که تمامی سنگفرش هایی که در مکان های مختلف نصب شده اند زیاد با هم شباهت ندارند. برخی از آنها دارای لبه های گرد و برخی دیگر دارای لبه های صاف سیقلی هستند. در مقاله امروز مجموعه سنگفرش سیام می خواهیم در مورد همین موضوع با شما صحبت کنیم، سنگ کوبیک تامبل. شما می توانید زمانی که این مقاله را مطالعه کردید، در بخش پروژه ها انواع سنگ فرش ها، سنگ فرش کوبیک و کیوبیک را نیز مشاهده نمایید که در مکان های مختلف چگونه نصب شده اند، و با استفاده از یک سنگ کوچک چطور نمای منطقه تغییر می کند و زیبا تر می شود.

معنی اصطلاح تامبل کردن سنگ  یا سنگ کوبیک تامبل

در ابتدا بهتر است معنی تامبل کردن شرح داده شود تا شما بهتر بتوانید این سنگ کوبیک را در ذهن خود مجسم کنید. به طور کلی تامبل به جسم یا ساختاری گفته می شود که در کل آن هیچ لبه تیزی وجود نداشته باشد و به اصطلاح صیقلی شده باشد. به صورتی که با مشاهده این سنگ شما فکر می کنید این سنگ قرار بوده است به یک گوی سنگی تبدیل شود ولی در میانه راه دست از کار کشیده شده.

برای اینکه لبه های سنگها را از بین ببرند، سنگ های کوبیک زمانی که تولید می شوند به قسمتی فرستاده می شوند به نام تامبلینگ تا آنها عملیات صاب اصطکاکی را روی این سنگها انجام دهند، تا تمامی لبه های سنگ از بین برود. در نتیجه سنگ کوبیک تامبل تولید و روانه بازار می شود.

سنگ کوبیک تامبل چیست

فرآیند تامبلینگ چگونه انجام می‌شود ؟

به طور کلی با 3 روشی که در ادامه هر یک را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد این فرآیند انجام خواهد شد پس در ادامه همره ما باشید.

– فرسایش شیمیایی حاصل از خورندگی اسید

– روش ساب اصطکاکی

– روش ترکیبی

روش فرسایش شیمیایی حاصل از خورندگی اسید

در روش اول که فرسایش شیمیایی حاصل از خورندگی اسید نام دارد، عملیات تامبلینگ به راحتی هر چه تمام تر صورت می گیرد. چگونه؟ در این روش تمامی سنگ های کوبیک خرد و آماده شده را در مجاورت اسید قرار می دهند و سنگها به وسیله اسید شروع به تجزیه شدن می کنند. به این صورت که در مدت زمان کوتاهی تمام لبه های سنگ کوبیک از بین می رود.

البته این روش را نمی توان کاملاً اصولی دانست، چرا که مزایا و معایبی نیز دارد و معایب آن بیشتر جلب توجه می کند تا مزیت ها آن. ابتدا به مزیت های این روش اشاره می کنیم که عبارتند از سرعت بالا در تولید، به این معنی که با هزینه کم اسید خریداری می شود و در زمان کوتاهی حجم زیادی از سنگ کوبیک تامبل شده تولید می شود، پس می توان بیان کرد به گونه ایی صرفه اقتصادی نیز وجود دارد در این روش.

و اما معایب آن. در این روش از اسید استفاده می شود و به دلیل خاصیتی که اسید دارد علاوه بر سطح خارجی ممکن است تا عمق سنگ نیز نفوذ کند. و این نفوذ باعث می شود حتی زمانی که سنگ ها خریداری و در مکان مورد نظر نصب شود نیز عملیات فرسایش ادامه داشته باشد. کافی است به سنگ کوبیک مقداری آب بخورد، اسید درون آن فعال شده و شروع به تجزیه شدن می کند. علاوه بر این موردی که گفته شد، ممکن است اثرات زیست تخریب پذیر بر روی محیط داشته باشد. همچنین شخصی که وظیفه نصب این سنگفرش ها دارد نمی توان گفت که به طور کامل در امان است نسب به اسید باقی مانده در سنگ. علاوه بر تمام موارد گفته شده اگر عقلانی به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که عمر سنگ بسیار کوتاه تر می شود.

روش صاب سنگ کوبیک تامبل

روش ساب اصطکاکی

اگر به نام این روش دقت کنید متوجه می شوید که قرار است چه اتفاقی برای سنگ ها کوبیک بیوفتد. این روش به دلیل اینکه هیچ اثر مخربی نه روی خود سنگ دارد نه روی محیط زیست، مورد استفاده در کارخانه های تولید کننده سنگ فرش قرار می گیرد. در این روش سنگ کیوبیک نامنظم را به همراه آب درون دستگاهی بنام تامبل و یا ویبره قرار می دهند. این دستگاه با چرخش مداوم خود باعث می شود تا سنگ ها با هم برخورد کنند و بر اثر اصطکاک لبه و کناره های تیز خود را از دست بدهند. در این روش بر خلاف روش قبلی هیچ آسیبی به ساختار درونی سنگ وارد نمی شود، طول عمر سنگ کم نمی شود، اثرات سو زیست محیطی و جانی برای انسان ها ندارد، و در کل همان نتیجه ایی را می دهد که روش قبل داشت. اما در این روش معایبی هم وجود دارد از جمله هزینه بالا و سرعت کم در تولید نهایی. ولی با توجه به زیان های جبران ناپذیری که روش قبل داشت عقلانی است که از روش برای تولید سنگ کوبیک استفاده شود.

روش ترکیبی

و اما روش ترکیبی که اخرین روش است، ترکیبی از دو روش قبل است. چگونه؟ به این صورت که ابتدا سنگ های کوبیک خرد شده درون دستگاه تامبل قرار می دهند و پس از رسیدن به مرحله دلخواه تولید کننده، سنگ ها خارج می شوند و سپس در مجاورت اسید قرار می گیرند. این روش را به این منظور مورد استفاده قرار می دهند تا هزینه روش دوم را متحمل نشوند و یا به عبارتی هزینه ها را کاهش دهند.

در این روش مانند روش اول غلظت اسید بالا نیست، که خوب آسیب کمتری به ساختار سنگ وارد می شود، ولی در کل آسیب رسیدن به سنگ وجود دارد. هزینه ها نسبت به هر دو روش اول و دوم کاهش می یابد در این مرحله. سرعت نسبت به روش اول کمتر و نسبت به روش دوم بالاتر است.

سخن پایانی

در ابتدا از شما همراهان گرامی تشکر می کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. و اگر قصد شروع راه اندازی خط تولید سنگ کوبیک تامبل را دارید بهتر است با توجه به مطالب ذکر شده از روش دوم استفاده کنید که اثرات سوء کمتری دارد. و اگر در جایی از مراحل ساخت و ساز نیاز به خرید این نوع سنگ را داشتید، با توجه به مطاله این مقاله که اطلاعات جامعی را کسب کردید، حتما به یاد داشته باشید که از تولید کننده سوال کنید که از کدام روش سنگ را تولید کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *