انواع سنگ فرش پیاده رو

انواع سنگ فرش پیاده رو

انواع سنگ فرش پیاده رو

می دانیم که پیاده رو قسمتی از کوچه یا خیابان است که برای عبور و مرور عابرین ساخته می‌شود. در واقع، پیاده رو حد فاصل بین خیابان و ساختمان قرار می گیرد. پیاده روها ضمن تسهیل عبور رهگذران، می توانند چشم اندازهای زیبایی را در شهر ایجاد کنند.

در حقیقت سنگ فرش ها در بهبود جذابیت محیط بیرونی، مجزا کردن محل عبور و مرور افراد پیاده و اتصال دو نقطه از خیابان، نقش موثری دارند.

ایده ی سنگفرش کردن پیاده روها از سال ها پیش پدید آمد. قبل از آن معابر مشکلات زیادی را برای عبور انسان ها به وجود می آورد. از جمله ایجاد گل و لای هنگام بارندگی، صاف نبودن جاده ها، ایجاد گرد و غبار و … . پس انسان ها تصمیم گرفتند برای سهولت در هنگام عبور، جاده ها سنگ فرش کنند. امروزه این ایده برای زیبایی شهر در اغلب پیاده روها اعمال می شود.

پیاده‌ روها بر اساس کاربرد به پیاده‌ رو فرعی و اصلی تقسیم بندی می‌شوند. سنگ فرش های مورد استفاده در پیاده ‌روهای فرعی برای تحمل ترافیک عبوری سنگین باید محکم و مقاوم تر باشند.

متریال مورد استفاده در سنگ فرش های پیاده روهای فرعی باید به گونه ای باشند که به تعمیر کمتری نیاز داشته باشند. پیاده روهای اصلی ممکن است به یک مرکز خرید اختصاص داده شوند.

انواع سنگ ‌فرش پیاده ‌رو ها علاوه بر با دوام و کاربردی بودن، باید بخشی از زیبایی و هویت شهر را تأمین کنند. خوشبختانه، وجود انواع سنگ فرش هایی با متریال ها، رنگ ها و طرح های گوناگون، کار را برای انتخاب و اجرای آن ها آسان کرده است.

متریال و جنس پیاده‌ روها اغلب بر حسب حجم ترافیک عبوری، اقلیم منطقه مورد نظر و نوع کاربری ساختمان روبروی پیاده رو ساخته می‌شود. برای آشنایی با انواع سنگ فرش ها در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

آجر (Brick)

قرن هاست که آجرها در محوطه سازی کاربردهای بسیاری دارند. امروزه از آجرها به عنوان یکی از مصالح بسیار کاربردی در ساخت پیاده روها استفاده می شود.

 

انواع سنگ فرش پیاده رو

 

در حقیقت آجرها به دلیل دوام و مقاومت بالا، از محبویبت بالایی برای استفاده در سنگ فرش پیاده روها  برخوردارند. در بیشتر پیاده روهای شهری که حجم ترافیک پایین است، آن را به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است.

در پیاده روهایی که با گیاهان رنگی زینت داده شده اند، استفاده از آجرهای قرمز رنگ با طرح سنتی، احساس آرامش خاصی را به رهگذران منتقل می کند. آجرها به دلیل نوع بافتشان، کمترین میزان لغزش را در هنگام خیس شدن زمین دارند.

سنگ فرش های آجری دارای تنوع رنگی بسیار زیادی هستند. اغلب آجرها به واسطه ی شکل مستطیلی خود، به زیبایی پیاده رو می افزایند. هم چنین این نوع سنگ فرش ها درترکیب با سایر آجرهای معمولی جلوه ی پیاده ها را دو چندان می کند.

هم چنین آجرهای سنگ فرشی از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر هستند. از طرف دیگر هزینه ی تعمیر و مراقبت از سنگ فرش های آجری نیز ارزان تر می باشد و می توان آن را در صورت آسیب دیدگی به راحتی تعویض کرد. اجرا و نصب سنگ فرش آجری نیز آسان تر است.

برای انجام این کار در ابتدا لایه ی بستر یعنی محلی که چیدمان آجرها صورت می گیرد را فشرده و متراکم می کنند. بعد از آن با استفاده از ملات ماسه و سیمان آجرها را در کنار هم قرار می دهند. لازم است که برای تراز کردن آجرها از ریسمان و تراز دستی استفاده می شود.

سنگ طبیعی (Artificial Stone)

یکی دیگر از انواع سنگ فرش پیاده‌ روها را سنگ طبیعی یا سنگ گرانیت اصفهان تشکیل می دهد. سنگ فرش سنگ طبیعی دارای رنگ، کیفیت و ظاهر بی‌ نظیری می باشد که باعث شده به وفور از آن استفاده میشود.

 

انواع سنگ فرش پیاده رو

 

سنگ طبیعی مورد استفاده در کفپوش پیاده روها در برابر تغییرات شدید آب و هوایی (گرما و سرما) بسیار با دوام می باشد.

سنگ طبیعی در مقایسه با آجرها وزن بیشتری دارند و اغلب دارای ابعاد بزرگ تری می باشند. درنتیجه اجرا و نصب آن، به فعالیت بدنی بیشتری نیازمند است و زمان بیشتری صرف می شود.

محبوب ترین سنگ های مورد استفاده در پیاده روها عبارتند از ماسه‌ سنگ، سنگ لوح، سنگ آهک، سنگ گرانیت و سنگ کریستال. تمام این سنگ ها در برابر تغیرات جوی دارای مقاومت و دوام بالایی هستند.

مقاومت این سنگ ها عامل مهمی در انتخاب سنگ مناسب برای پیاده روها می باشد. سنگ های نام برده شده برای اطمینان بیشتر جهت ماندگاری بالا در طولانی مدت و کاهش شرایط نگهداری، در هنگام نصب آب بندی شوند.

سنگ فرش های سنگی برای پیاده هاروهایی با میزان ترافیک بالا مناسب هستند. اما در مقایسه با سنگ فرش های آجری قیمت بالاتری دارند.

سنگ های مورد استفاده در پیاده روها باید سطحی زبر داشته باشند تا د رهنگام خیس شددن باعث لغزش عابرین پیاده نشوند.

 

انواع سنگ فرش پیاده رو

 

سنگ های کاربردی در سنگ فرش ها دارای دامنه ی گسترده ای از رنگ های چشم نواز و زیبا هستند که به اندازه ی کافی جهت استفاده در پیاده روهای عمومی و یا خاص به انتخاب مناسبی تبدیل شده اند.

ویژگی های سنگ ساختمانی برای پیاده رو و معابر

با وجود پیشرفت علم نمی توان از همه ی سنگ های ساختمانی برای سنگ فرش کردن معابر استفاده کرد. به خاطر اینکه بعضی از سنگ ها ساختار نرمی دارند که توان تحمل وزن های سنگین را ندارند.

به طور خلاصه یک سنگ طبیعی مورد استفاده در سنگ فرش پیاده روها باید دارای ویژگی های زیر باشد:

مهم ترین ویژگی این سنگ ها این است که توان تحمل وزن های بسیار زیاد را داشته باشد و در اثر عبور و ترافیک زیاد ترک برندارند.

ویژگی دیگری که این سنگ ها باید داشته باشند مقاومت در برابر تغییرات جوی است. چرا که سنگفرش های پیاده روها همواره در معرض مستقیم این تغییرات قرار دارند. در زمستان با سرد شدن هوا احتمال یخ زدگی در سنگ بالا می رود.

در تابستان ها نیز به علت گرد و غبار زیاد و گرمی شدید هوا، احتمال ترک خردن سنگ ها بیشتر می شود. هم چنین باران اسیدی و الودگی هوا در کلان شهرها نیز می تواند سنگ فرش ها را تحت تأثیر قرار میدهند.

سطح سنگ پیاده رو سومین مورد است. سطح سنگی که جهت سنگ فرش کردن استفاده می شود نباید کاملاً صاف باشد. به عبارتی برای جلوگیری از لغزش عابرین باید سطح ناهمواری داشته باشند.

بتن (Concrete)

محبوب ترین متریالی که در سراسر جهان برای سطح پیاده روها به عنوان سنگ فرش استفاده می شود، سنگ فرش بتنی است. در کارخانه های تولید کننده سنگ فرش، در ساخت این سنگ فرش ها از مخلوط سیمان، ماسه و آب استفاده می شود که در اشکال، ابعاد (موزائیک بتنی) و رنگ های مختلفی تولید می شوند.

بتن از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است که تولید آن را متناسب با نیازهای خاص امکان پذیر کرده است. سنگ فرش های بتنی از لحاظ اقتصادی ارزان قیمت هستند.

این سنگ فرش ها نصب و اجرای راحتی دارند. هم چنین سهولت در تعویض در صورت تخریب و آسیب دیدگی، این سنگفرش ها را پرطرفدار کرده است.

اگر بتن به خوبی ساخته و نصب شود، حدود 20 تا 25 سال عمر مفید دارند و به تعمیر و تعویض نیاز ندارند. اگر ساخت و اجرای بتن به خوبی انجام شود، بیست تا بیست و پنج سال دیگر نیازی به تعمیر و تعویض سنگ‌فرش پیاده‌رو نخواهد بود

در پیاده روهای پر تردد که عبور و ترافیک زیاد است استفاده از این سنگ فرش ها کمی هزینه بر است. چرا که به طور مداوم نیاز به تعمیر دارند.

علی رغم اینکه در بین انواع سنگ فرش ها از بیشترین مقاومت برخورداند، ولی در صورت عدم نظارت کافی در هنگام اجرای آن ها، علاوه بر اینکه ظاهر پیاده رو را نامططلوب می کنند، روند تخریب و آسیب دیدگی آن ها نیز تسیریع می شود.

انواع سنگ فرش پیاده رو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *