تاریخچه سنگ فرش

تاریخچه سنگ فرش

سالیان بسیاری است که از سنگ برای پوشش کف خیابان ها استفاده می کنند که نمای بسیار زیبایی به خیابان میدهد . راه رفتن روی این سنگ ها یا حتی عبور ماشین یا دوچرخه و عبور اسب ها ،صدایی را به وجود می آورد که بسیار دل انگیز بوده و یاد آور خاطرات است . به خصوص در بریتانیا علاقه خاصی به سنگ فرش خیابان ها دارند.

آیا تا به حال هنگام عبور از سنگ فرش خیابان به بافت آن دقت کرده اید؟ آیا میدانید چه کسی اولین بار از سنگ فرش استفاده کرد ؟ تولید سنگ فرش چگونه است ؟ ما در این مقاله به تمام سوالات شما در بتره سنگ فرش پاسخ خواهیم داد.

ریشه کلمه سنگ فرش از چه چیزی گرفته شده است؟

کلمه سنگ فرش به زبان انگلیسی (cobblestone) ترجمه میشود . که از کلمه ی cob  به معنای چوب ذرت گرفته شده است. و همچنین از کلمات دیگری مانند قرص چوب بلال (cob leaves) ، آژیر چیزی که توجه را جلب کند( beacon cob) و یا حتی کلمه ی فندق به معنای (cobnut) گرفته شده است . با توجه به تمام این کلمات می توان گفت مفهوم همگی این کلمات چیزی است که فشرده ، دایره شکل و کوچک است. پس کلمه سنگ فرش که از این کلمات گرفته شده باید از سنگ های کوچک دایره ای شکل و توده ای استفاده شود. که به آن cobble میگویند. از این کلمه برای اولین بار در قرن پانزدهم در کشور بریتانیا استفاده شد . در آن زمان در بریتانیا جاده هایی ساخته میشد که کارگران برای رسیدن به آن جاده باید از رودخانه هایی عبور میکردند که پر از سنگ های کوچک و گرد بود.که کارگران برای ساخت آن جاده ها از همین سنگ ها که به آن cobble  می گفتند ، استفاده کردند.

تاریخچه سنگ فرش

مزایای استفاده از سنگ فرش در خیابان ها:

سنگ فرش یعنی قرار دادن سنگ های مناسب در شن های ریز یا هر ملات دیگری.

1.مزیت خیابان سنگ فرش شده در هوای بارانی باعث عدم ایجاد گل و لای میشود.

2.همچنین سنگ فرش در هوای خشک باعث عدم ایجاد گرد و خاک در هوا میشود.

3.اسب های نعل شده هم در جاده های سنگی بهتر از آسفالت حرکت میکنند.

4.سر و صدای ایجاد شده از عبور هر وسیله ای بر روی سنگ فرش به عابرین هشدار نزدیک شدن میدهد.

معایب استفاده از سنگ فرش خیابان ها:

1.ایجاد سر و صدای زیاد در خیابان ها که البته از طرفی هم حسن محسوب میشود.

2.در قدیم در بریتانیا ،برای آرامش خانه هایی که سالمندان یا بیماران در آن زندگی میکردند ، روی سنگ فرش ها را میپوشاندند.

چرا به جای استفاده از جاده های قدیم ،جاده های سنگ فرش شده ساختند؟

از جاده های قدیمی افراد بسیاری عبور میکردند .اسب ها و کالسکه ها و بر اثر آب و هوا و عبور و مرور زیاد جاده ها خراب میشدند . اگر هم کسی میخواست آنها را تعمیر کند هزینه زیادی داشت. برای همین خیابان ها را یا قسمتی ازآن را سنگ فرش میکردند تا هم عبور و مرور راحت شود هم در گذر زمان خراب نشود.

تولید سنگفرش

اولین خیابان سنگ فرش شده در کجا است و توسط چه کسانی ساخته شد؟

اولین خیابان سنگ فرش در کشور بریتانیا در زمانی که قانون امنیت و سلامت مورد بررسی قرار گرفت ، ساخته شد . باید گفت که اولین کسانی که به تولید سنگ فرش و استفاده از آن پرداختند رومیان بودند که تمام جاده های که به روم ختم میشد را سنگفرش کردند.

تولید و فروش سنگ فرش:

درست است که سنگ فرش مزایایی دارد اما در حال حاضر خیابان ها با آسفالت پوشانده میشوند.ولی صدای ایجاد شده از سنگ فرش برای اکثر مردم جالب و دوست داشتنی است. در قدیم از سنگ های کف رودخانه که توسط آب سیقل داده شده بودند استفاده میشد ولی در حال حاضر به خاطر موقعیت جغرافیای و کمبود آن سنگ ها ، مجبور به تولید سنگ فرش و فروش سنگ فرش شده اند.

تولید سنگفرش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *